2012. november 12., hétfő

Fűszeres-kakaós piskóta tejszínes sütőtökös krémmel töltve


Tegnap drága Anyukám, Márton nap alkalmából meginvitálta az egész családot egy libás ebédre. Ez ca. 15 embert jelentett, így egy jó nagy libát hozatott ez alkalomra. Nagyon finomakat ettünk! Volt húsleves - persze libaaprólékból -, sok-sok finom zöldséggel és cérnametélttel ill. akinek az tetszett jobban, lúdgége tésztával. Volt sült libacomb, libamell, libaszárny, amihez volt krumplipüré és persze ropogósra sült libatepertő, na meg dinsztelt lila káposzta. De volt még finom libamáj is, tejfölös-sajtos pogácsa, finom borok... A desszerteket pedig én és az egyik nővérem vittük. Ő egy vaníliakrémes marcipános tortát készített. Én pedig 3 süteményt vittem: mákos habcsókot citromkrémmel, kókuszos-sárgarépás süteményt, és ezt a lenti ill. fenti sütit. Ami valójában piskótatekercsnek indult, de a piskótalap tovább maradt bent véletlenül a sütőben, így hiába vetettem be a vizes konyharuha trükköt, esélyem sem volt törés és repedések nélkül feltekerni. Ezért inkább fogtam magam és a két lapot amit sütöttem kettévágtam, és készítettem belőle egy 4 lapos, krémes süteményt. Nem volt panasz rá. :) Azt mondták nagyon finom és különleges lett. Szerintem is nagyon jól sikerült, ha szabad dicsérnem a saját főztömet, így bátran ajánlom, hogy próbáljátok ki Ti is. Az is, aki nem nagyon kóstolt még édességhez sütőtököt, mert ha egyszer megkóstolja, meg fog lepődni, hogy mennyire finom. Én már régóta tudom, hogy milyen jó! ;)        

Hozzávalók (kb. 25x17 cm-es sütemény lett belőle, egyébként meg két, vékony piskótás, sok krémes tekercs lett volna):
A piskótához:
  • 5 tojás
  • 5 csapott evőkanál cukor
  • 3 bő evőkanál kakaópor
  • 2 bő evőkanál étkezési keményítő
  • csipet só
  • 2 teáskanál őrölt fahéj
  • 1/2 teáskanál őrölt szegfűszeg
  • 1/2 teáskanál őrölt gyömbér
  • kevés frissen reszelt szerecsendió
  • 5 evőkanál víz
A krémhez:
  • 500 g sült sütőtök hús
  • 3x200 g-os tejszín 
  • 1 csapott teáskanál őrölt fahéj ill. kevés őrölt gyömbér és szegfűszeg
  • 1 tasak Zselatin Fix
  • 2 evőkanál (por)cukor (ízlés szerint több vagy kevesebb is lehet a sütőtök édességétől függően)
A tetejére:
  • kakaópor, házi vaníliás porcukor és kevés őrölt fahéj keveréke
A piskóta elkészítése:
A sütőt melegítsük elő 180 fokra (én légkeverésen sütöttem 160 fokon, így egyszerre sülhetett a két lap), két sütőpapírral bélelt tepsit pedig készítsünk elő. A tojásokat válasszuk ketté, a fehérjét egy csipet sóval  verjük kemény habbá, a sárgáját pedig habosra keverjük ki a cukorral és a vízzel. Keverjük hozzá az átszitált kakaóport és étkezési keményítőt, majd határozott mozdulatokkal keverjük bele a fehérjéből vert hab 1/3-át, végül óvatosan forgassuk bele a maradékot is, vigyázva, hogy ne nagyon törjük össze. Osszuk el a tésztát a két tepsin, téglalap alakban, majd tepsinként süssük kb. 20-25 percig. Ha légkeverést használunk süthetjük egyszerre is.

A krém elkészítése és az összeállítás:
A sütőtök húsát turmixoljuk le 2 dl tejszínnel, a cukorral és a fűszerekkel. A maradék tejszínt verjük kemény habbá, közben adjuk hozzá a Zselatin Fixet is, majd keverjük hozzá a tejszínes sütőtökpürét. Pihentessük egy kicsit a hűtőben az így elkészített krémet, majd vágjuk ketté a két piskótalapot (így négy lapunk lesz összesen) és töltsük meg a krémmel. Díszítsük a tetejét a vaníliás-kakaóporos-fahéjas porcukorral ízlés szerint, majd pihentessük tálalás előtt 1-2 órát a hűtőben, hogy összeálljon a krém.

Tippek:
Mint ahogy az látszik, jó sok volt a krém - ami persze egyáltalán nem volt baj -, de nyugodtan készíthetjük egy darab 1/2 literes tejszínnel az egészet, az is elegendő lesz hozzá.
Fűszerezését tekintve nagyszerűen beillik ez a sütemény karácsonyra is.
A tetején a díszítést cappuccino díszítő sablonnal készítettem, de papírból is vághatunk ki bármilyen formát. Vagy akár téglalap formájú csipkés tortapapírt is használhatunk erre a célra. Ekkor érdemesebb csak porcukrot használni a szóráshoz, hogy a csipke minta jobban tudjon érvényesülni.




1 megjegyzés:

Navacica írta...

Egy röpke pillanatra a kajafelsorolásban a lilakápit libakápinak olvastam :D nagyon felröhögtem