2013. december 14., szombat

Baci di Dama sütemény, azaz apró kis omlós mogyorós sütemények étcsokoládéval töltve


A Baci di Dama egy olasz mogyorós aprósütemény, ami a Piemonti tartományból, Tortona-ból származik valamikor a XIX. század közepe tájékáról. Nevét a kinézete miatt kapta, mert a két csokoládéval összeragasztott mogyorós sütemény egy hölgy csókjára emlékeztet leginkább. Az enyémek angyali hölgy csókok. :) 
Az alapötlet - hogy a sima liszt helyett rizslisztet használjak -, David Lebovitztól származik egyébként. Mióta ezt a kekszet elkészítettem (, azóta tudom, hogy a rizsliszt nagyon jót tesz minden kekszes jellegű sütemény állagának. Finoman omlósak és édesek lesznek tőle.
Az eredeti recept itt található, amit én némileg átvariáltam (pl. tojást sem ír az eredeti recept, de én tettem bele és nagyon jó ötlet volt, ami nyilván annak is köszönhető, hogy aj helyett kókuszzsírt használtam (nem mintha bajom lenne a vajjal, csak éppen nem volt itthon annyi, amennyire szükségem lett volna): http://www.davidlebovitz.com/2012/11/baci-di-dama-cookies-recipe/

Valójában ezek tényleg egy falatnyi, apró kis csókok, de nekem sikerült a sietség miatt kicsit nagyobbra gyártanom őket. :P Így kb. 22 db lett belőle, egyébként legalább 40 aprócska is kihozható belőle. És érdemes mindjárt dupla vagy tripla adagnak nekiállni, mert jól eltartható szerintem (akár hűtőben is), és ha kinyitjuk a sütis dobozt, úgyis garantáltan hamar elfogy. Némelyik recept kakaós mogyorókrémet, azaz Nutellát is ír töltelékként, amit ha van egy nagyon erős turmixunk/botmixerünk/aprítónk magunk is elkészíthetünk.

Hozzávalók:
  • 14 dkg őrölt mogyoró
  • 14 dkg rizsliszt
  • 12 dkg xilit vagy eritrit
  • 12 dkg kókuszzsír
  • 1 egész tojás + 1 tojás sárgája
A töltelékhez:
  • kb. 6 dkg étcsokoládé
  • 2 dkg vaj
A rizslisztet és a mogyorót keverjük össze a cukorral, morzsoljuk el benne a kókuszzsírt, majd gyúrjuk hozzá a tojásokat is. Ha összeállt a tészta tegyük hűtőbe legalább 2-3 órára. 
Két tepsit béleljünk ki sütőpapírral, a sütőt pedig melegítsük elő 180 fokra (légkeverésen 160 fokra). A tésztából készítsünk nagyjából egyforma apró kis gombócokat, majd tegyük a sütőlapra őket és legfeljebb csak egy picit nyomjuk le mindegyiket. Vizes kézzel szerinte könnyebb a formázás. Tepsinként süssük kb. 13-15 percig, majd hagyjuk kihűlni őket és válasszuk le a papírról. A csokoládét olvasszuk fel, keverjük el benne vajat, hagyjuk kissé visszadermedni, majd egy-egy csók alját megkenve, egy másikat pedig hozzáragasztva töltsük meg a süteményeket. Miután megdermedt a csokoládé mát tálalható is.





Nincsenek megjegyzések: