2009. december 21., hétfő

Paradicsomleves, ahogy az olasz nagymamák főzik az unokáiknak



Bár már nagyon a karácsonyra készül mindenki, de hát enni azért csak kell addig is valamit az előre felvágott bejglin, az anyuka által eldugott, de a gyerekek által megtalált mézessüteményen és egyéb finomságokon kívül is.
Paradicsomleves: na igen, hát ebben nem betűtészta van és nem is a leghagyományosabb módon ízesített. Legalábbis a mi nagyijaink számára! De ettől még egy nagyon finom, zamatos levesről van szó! Komolyan érdemes kipróbálni! Anyukám mikor meghallotta: - Micsoda???? Paradicsomleves túrógombóckákkal! -, hát ő bizony még sosem hallott ilyet. De ettől még van.
Én voltam olyan merész és a féltve őrzött erdei gyümölcsös balzsamecetemmel ízesítettem meg egy kissé a végén ezt az amúgy is aromás levest, amitől egy egészen rendkívüli ízt kapott. Természetesen sem a narancstól, sem ettől a balzsamecettől nem lett gyümölcsös, hiszen egyikből sem került bele annyi, hogy el tudott volna uralkodni rajta. Csak mindkettőtől kapott egy különleges ízt a háttérben.

Hozzávalók:
  • kb. 800-900 ml paradicsompüré, vagyis passatta (nálam 2 üveg Mutti Passatta)
  • 2 narancs frissen facsart leve, vagy kb. 1-1,5 dl 100 %os
  • 1 fej hagyma
  • 2 gerezd fokhagyma
  • kevés oregánó
  • bazsalikom (a legjobb lett volna a friss, de a szárított is jó)
  • kb. 1 evőkanál barnacukor
  • 12 dkg túró
  • 1 tojás
  • 2-3 evőkanál reszelt ementáli jellegű sajt vagy parmezán
  • kb. 5 evőkanál zsemlemorzsa
  • nagyon pici balzsamecet
  • só, kevés frissen őrölt bors
A hagymát nagyon finomra felaprítom a fokhagymával együtt, és kevés olívaolajon elkezdem pirítani, majd fedő alatt kissé megpárolom. Felöntöm a paradicsompürével, vízzel kiöblítem még az üvegeket és ezt is hozzáöntöm (ez kb. még 5-6 dl legyen), ízesítem sóval, borssal, cukorral és kevés oregánóval, majd fedővel letakarom és 15-20 percig főzöm. Közben elkészítem a túrógombócot. A túrót alaposan elkeverem a tojással, ízesítem sóval, borssal, kevés bazsalikommal, hozzáadom a sajtot, végül besűrítem a zsemlemorzsával és félreteszem kicsit pihenni. Ha lejárt a leves ideje, kiskanál segítségével kisebb diónyi adagokat veszek ki a masszából, és nedves tenyérrel gombócokat formázok belőle. A levesbe pottyantom őket, és kb. még 5-6 percig főzöm az egészet. Végül nagyon kevés balzsamecettel ízesítem.


2 megjegyzés:

duende írta...

Ez nagyon izgalmas! :) Fini lehet!

Ildinyó írta...

Igen, tényleg nagyon jól sikerült kis leveske lett! Próbáld ki! A család jóízűen nyammogott rajta!
Üdv